Uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie uczestniczyli w miesięcznych praktykach zawodowych w ramach Programu Erasmus+. Od 5 maja do 2 czerwca 2024 r. 15 uczniów, pod opieką nauczycielek Anny Sawickiej-Kłaptij i Małgorzaty Woronieckiej, przebywało w Maladze - pełnym życia i kultury mieście na południu Hiszpanii.

Pobyt uczniów w tętniącej życiem Maladze, udowadnia, że praktyki zawodowe mogą być prawdziwą przyjemnością, niezwykłym doświadczeniem i piękną przygodą, która pozostanie w pamięci na zawsze. Praktyczna nauka zawodu, ciekawi ludzie, nauka języka hiszpańskiego w pięknej okolicy, w kraju wiecznie skąpanym w słońcu.

Cel i założenia praktyk

Celem praktyk w Maladze było umożliwienie uczniom zdobycia praktycznych umiejętności zawodowych w międzynarodowym środowisku. Projekt miał za zadanie:

Rozwój kompetencji zawodowych uczniów poprzez pracę w rzeczywistych warunkach rynkowych.

Poprawę umiejętności językowych, szczególnie w zakresie języka angielskiego i podstaw hiszpańskiego.

Nawiązanie międzynarodowych kontaktów i poznanie różnic kulturowych.

Wsparcie uczniów w rozwoju osobistym i społecznym, w tym w zakresie adaptacji w nowym środowisku.

Przebieg praktyk

Praktyki odbywały się w samym centrum Malagi, gdzie uczniowie pracowali w różnych firmach, zależnie od kierunku kształcenia. Przyszli technicy ekonomiści zdobywali doświadczenie w firmach takich jak „Copyrap”, „Autocares Carmona Casanova” i „Bebeeco”, natomiast logistycy odbywali staże w „Sprinter Nostrum” oraz „Terra Cocida”.

Doświadczenia zawodowe

Uczestnictwo w praktykach pozwoliło uczniom na zdobycie cennych umiejętności zawodowych w międzynarodowym kontekście. Dzięki pracy w firmach o różnym profilu działalności, uczniowie mieli okazję:

Zrozumieć różnice w zarządzaniu i organizacji pracy w Hiszpanii w porównaniu do Polski.

Zdobyć praktyczne doświadczenie w swoich przyszłych zawodach, co zwiększyło ich kompetencje i pewność siebie na rynku pracy.

Poprawić umiejętności językowe, zarówno w zakresie języka hiszpańskiego, jak i angielskiego, poprzez codzienny kontakt z pracownikami firm i lokalną społecznością.

Rezultaty i korzyści

Praktyki w Maladze przyniosły wiele wymiernych korzyści ich uczestnikom. Uczniowie zyskali nowe umiejętności i doświadczenia, które znacząco wpłynęły na ich rozwój zawodowy i osobisty natomiast firmy, w których odbywały się praktyki  miały okazję nawiązać współpracę z młodymi, ambitnymi ludźmi, co również wzbogaciło ich zespoły.

Praktyki w Maladze wpisują się w priorytety Agencji Narodowej Erasmus+ na rok 2023, które obejmują:

  1. Równość szans: Program umożliwił uczestnictwo uczniom z różnych środowisk, w tym z mniejszymi szansami. Dzięki temu, młodzież z regionów o ograniczonych możliwościach miała dostęp do międzynarodowych doświadczeń zawodowych, co zwiększyło ich możliwości edukacyjne i zawodowe. To wsparcie pomogło w przełamywaniu barier związanych z dyskryminacją, różnicami kulturowymi, ekonomicznymi, społecznymi i geograficznymi.
  2. Kwalifikacje i umiejętności: Uczestnicy zdobyli cenne umiejętności zawodowe i językowe, co zwiększyło ich konkurencyjność na rynku pracy. Praktyczna nauka zawodu w realnych warunkach rynkowych pozwoliła na rozwinięcie specjalistycznych kompetencji, które są kluczowe w ich przyszłych karierach. Dodatkowo, poprawa umiejętności językowych, zwłaszcza w zakresie języka hiszpańskiego i angielskiego, otworzyła nowe perspektywy edukacyjne i zawodowe.
  3. Innowacyjność i jakość edukacji: Projekt promował nowoczesne metody nauczania i praktycznej nauki zawodu w międzynarodowym środowisku. Wprowadzenie uczniów do różnorodnych technologii i metod pracy stosowanych w hiszpańskich firmach wzbogaciło ich wiedzę i przygotowało do wyzwań współczesnego rynku pracy. Innowacyjne podejście do kształcenia, w tym integracja z zagranicznymi przedsiębiorstwami, zwiększyło jakość edukacji oferowanej przez Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie.
  4. Interkulturalność: Praktyki pomogły uczniom zrozumieć i docenić różnice kulturowe, co przyczyniło się do ich rozwoju osobistego i zawodowego. Kontakt z różnorodnymi kulturami oraz codzienna współpraca z osobami o odmiennych doświadczeniach kulturowych zwiększyła tolerancję, otwartość i umiejętności adaptacyjne uczniów. Te doświadczenia były niezwykle cenne w kontekście globalizacji i coraz bardziej zróżnicowanego rynku pracy.
  5. Integracja społeczna: Dzięki udziałowi w programie Erasmus+, uczniowie mieli okazję rozwijać swoje kompetencje społeczne, w tym zdolności komunikacyjne, umiejętności pracy zespołowej oraz zdolności do rozwiązywania problemów. Program promował również aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym, co pomogło w integracji uczniów z różnych środowisk i o różnych możliwościach.

Wspomnienia uczniów

,,Z pewnością jeszcze kiedyś odwiedzę Malagę, jest to piękne miasto, w którym utworzyłam wiele nowych wspomnień. Możliwość odbywania tu praktyk była jedyna w moim życiu, poznałam świetne osoby, z którymi z pewnością będę utrzymywać kontakt. Przed wyjazdem rozpoczęłam naukę Hiszpańskiego, a będąc tutaj moje umiejętności się poprawiły. Mogę powiedzieć, że było warto pojechać!”

,, Bardzo miło wspominam praktyki w Maladze. Dzięki wyjazdowi mogłem pierwszy raz być w Hiszpanii która okazała się pięknym krajem z niesamowicie towarzyskimi ludźmi. Nauczyłem się również podstaw języka hiszpańskiego oraz doszlifowałem język angielski. Oprócz tego zajęcia praktyczne poszerzyły moją wiedzę oraz umiejętności w zakresie logistyki. Najbardziej wspominam czas spędzony z osobami poznanymi w Hiszpanii, jak i już z tymi wcześniej znanymi. Wspomnienia zostaną ze mną na zawsze, a nauka pozwoli mi na rozwinięcie się.”

,,Pobyt w Hiszpanii pozwolił mi zwiedzić wiele nowych miejsc, poznać inną kulturę i ludzi. Nigdy nie myślałem, że spotka mnie taka cudowna przygoda, jeśli miałbym możliwość – powtórzyłbym to.”

,,Wspomnienia z Malagi zostaną ze mną na bardzo długo, otwartość ludzi czasami tam żyjących czasami, aż mnie onieśmielała. Zajęcia praktyczne bardzo mi pomogły w rozwinięciu wiedzy na temat ekonomii, dzięki wyjazdowi poprawiłem swoje znajomości z języka angielskiego i poznałem podstawy języka hiszpańskiego. Najmilej będę wspominał czas spędzony ze znajomymi ze szkoły, ale również krótkie rozmowy z lokalnymi mieszkańcami.”

,,Praktyki w Maladze były niesamowitym doświadczeniem. Praca w międzynarodowym środowisku pozwoliła mi zdobyć cenne umiejętności w dziedzinie ekonomii. Dzięki praktykom nauczyłam się podstaw języka hiszpańskiego, a także poprawiłam znajomość języka angielskiego. Oprócz Malagi zwiedziliśmy inne ciekawe miejsca, takie jak Nerja, Ronda czy Torremolinos. Atmosfera miasta, jego kultura oraz ludzie sprawili, że te praktyki były nie tylko edukacyjne, ale także niezwykle inspirujące. Na pewno najlepszym wspomnieniem z tego wyjazdu, które zostanie ze mną na bardzo długo, jest nasz wspólnie spędzany czas, zarówno na plaży, jak i w hotelu.”

,,Było po prostu niesamowicie! Malaga to miejsce, które na zawsze zostanie w moim sercu. Praca tam była nie tylko okazją do rozwoju zawodowego, ale także do nauki i doskonalenia języka angielskiego. Dzięki codziennym rozmowom i współpracy z pracodawcą, teraz mówię po angielsku naprawdę płynnie. Pracodawca był wspaniały - otwarty, pomocny i zawsze gotowy do wsparcia. Jego profesjonalizm i życzliwość uczyniły moją pracę prawdziwą przyjemnością. Malaga to nie tylko piękne miejsce, ale też niesamowici ludzie, których miałem okazję poznać i polubić. Kocham to miasto i na pewno jeszcze tu wrócę. To było jedno z najlepszych doświadczeń w moim życiu i nigdy tego nie zapomnę.”

Podsumowanie

Praktyki zawodowe w Maladze okazały się niezwykle wartościowym doświadczeniem, które znacząco wpłynęło na rozwój zawodowy i osobisty uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie. Dzięki programowi Erasmus+ uczniowie nie tylko zdobyli cenne umiejętności zawodowe, ale również nawiązali międzynarodowe kontakty, poznali nową kulturę i język oraz przełamali wiele barier.

Projekt w pełni spełnił swoje założenia, wpisując się w priorytety Agencji Narodowej Erasmus+ i przynosząc trwałe rezultaty zarówno dla uczestników, jak i dla organizacji partnerskich. To dowód na to, że międzynarodowe praktyki zawodowe mogą być nie tylko edukacyjnym wyzwaniem, ale także niezapomnianą przygodą, która otwiera nowe możliwości na przyszłość.

 

Źródło: Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie

Oświata
Naturalnie Powiat Gryfiński

Starostwo Powiatowe w Gryfinie
ul. Sprzymierzonych 4, 74-100 Gryfino
tel. 91-415-31-82
fax 91-416-30-02

Kontakt z redakcją strony